ΕΛΛηνικαί Αεροπορικαί Συγκοινωνίαι - ΕΛΛ.Α.Σ.


H ΕΛΛηνικαί Αεροπορικαί Συγκοινωνίαι (ΕΛΛ.Α.Σ.) ιδρύθηκε το Σεπτέμβριο του 1947, ένα χρόνο αφότου ιδρύθηκε η T.A.E. και πραγματοποίησε το πρώτο της δρομολόγιο στις 28 Φεβρουαρίου του 1948 συνδέοντας για πρώτη φορά την Αθήνα με το Λονδίνο και το Prestwick της Σκωτίας.
H εταιρία δημιουργήθηκε από τα μετοχικά ταμεία του Ελληνικού Στρατού, της Αεροπορίας του Ναυτικού και των Πολιτικών Υπαλλήλων (60%) σε συνεργασία με την Scottish Aviation (40%) η οποία είχε και την έδρα της στο Prestwick και αρχικά ήταν υπεύθυνη για την τεχνική εξυπηρέτηση και την πτητική εκμετάλλευση των αεροσκαφών της ΕΛΛ.Α.Σ.. Χαρακτηριστικό του πόσο "δεμένες" ήταν οι εταιρείες μεταξύ τους είναι το ότι τα αεροσκάφη κράτησαν τον χρωματικό σχεδιασμό που είχαν όταν πετούσαν με την Scottish Airlines (δηλαδη ασημί - του γυμνού μετάλλου, με πορτοκαλί λωρίδες), με μόνες αλλαγές το όνομα της εταιρείας και το νηολόγιο. 
Το αεροσκάφος με το οποίο διεξαγόταν τα δρομολόγια σύνδεσης με Λονδίνο και Prestwick ήταν ένα μετασκευασμένο B-24 Liberator 32-3 ΜΚII (cn 55, SX-DAA) με χωρητικότητα 24 επιβατών. Το Δεκέμβριο του 1949 προστέθηκε άλλο ένα, ίδιου τύπου, με νηολόγιο SX-DAB (cn 50). Χρωματικά τα δύο αυτά αεροσκάφη κινούνταν στο ίδιο πλαίσιο με τα υπόλοιπα αεροσκάφη της εταιρείας. Χαρακτηριστικό της ιδιομορφίας του συγκεκριμένου τύπου ειναι το γεγονός ότι απαγορεύονταν το κάπνισμα καθ’ όλη τη διάρκεια της πτήσεως, μιας και πάνω απο τα κεφάλια των επιβατών ήταν οι δεξαμενές καυσίμων! Ενώ για τους επιβάτες υπήρχε μια υποτυπώδης τουαλέτα στο πίσω μέρος του αεροσκάφους, για τους πιλότους υπήρχε μια χοάνη, στο πιλοτήριο, με άμεση επικοινωνία με το.. εξωτερικό.


Τα δρομολόγια εσωτερικού της εταιρίας άρχισαν να διεξάγονται από την 1η Μαρτίου του 1948 με τέσσερα DC-3 υπό στοιχεία νηολογίου SX-BBA, SX-BBB, SX-BBC και SX-BBD συνδέοντας την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη, το Ηράκλειο της Κρήτης και τη Ρόδο. H αύξηση της επιβατικής κίνησης και κατά τη διάρκεια του 1949 ώθησε την ΕΛΛ.Α.Σ. στην αγορά δύο επιπλέον DC-3 από την Scottish Aviation τη χρονιά εκείνη. Τα SX-BBE και SX-BBF εντάχθηκαν σχεδόν αμέσως στο στόλο της εταιρίας, ενώ σταδιακά το προσωπικό της Scottish Aviation περιορίζεται και αντικαθίσταται από ελληνικό τεχνικό και ιπτάμενο δυναμικό. Τον Σεπτέμβριο του 1950 η εταιρεία παρέλαβε ενα Douglas C-54E-15-DO Skymaster (DC-4) με νηολόγιο SX-DAC.



Τον Οκτώβριο του 1950 η οφειλή της εταιρείας προς το κράτος φτάνει τα £ 1.430.000 σε ποσό εποχής. Τότε δώθηκε από το υπουργείο Αεροπορίας προθεσμία 15 ημερών στην εταιρεία (όπως και στην έταιρη Τ.Α.Ε.) για την εύρεση λύσης (π.χ. περικοπές ίδιων δρομολογίων που εξυπηρετούσαν και οι 2 εταιρείες). Tην 1η Ιουλίου 1951 έγινε επίσημα η συγχώνευση των T.A.E., ΕΛΛ.Α.Σ. και A.M.E. και η νεα εταιρεια πηρε την ονομασια «ΕΘΝΙΚΑΙ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΙ - ΤΑΕ». Τα ποσοστά συμμετοχής της κάθε εταιρείας ήταν τα ακόλουθα: ΤΑΕ 44%, ΕΛΛΑΣ 40%, ΑΜΕ 5%. Το υπόλοιπο 11% ήταν η συμμετοχή του ελληνικού κράτους. Να αναφερθεί οτι μεχρι τότε οι 3 εταιρείες εξέδιδαν έντυπο κοινό πτητικό πλάνο με τα σήματα και των 3 εταιριών.

Τα ακόλουθα αεροσκάφη πέταξαν με τα χρώματα της ΕΛΛ.Α.Σ.